Lesmethodes

Groep 1/2
In groep 1/2 wordt thematisch gewerkt. Het thematisch onderwijs sluit aan bij de belevingswereld van de leerlingen. Binnen dit thema komen alle vakken aan bod. De leerlingen starten de ochtend met een werkje in één van de hoeken. Na een kwartier wordt de dag opgestart in de kring en wordt de dagplanning besproken. In de kring leren de kinderen naar elkaar luisteren, doen ze samen nieuwe kennis, vieren ze verjaardagen of leren een liedje. Het aanbod op verschillende niveau wordt in een kleine kring gedaan. Dit zijn zowel reken- als taalactiviteiten. Naast activiteiten in de (kleine) kring kent groep 1/2 ook een speel-werkles. Hierin hebben leerlingen zowel vrije als vaste opdrachten. De leerkracht daagt de leerlingen uit door prikkelende opdrachten in de hoeken aan te bieden. De ontwikkeling wordt gestimuleerd door spelend leren. Iedere dag wordt er ook buiten gespeeld en/of in het speellokaal. Daar is aandacht voor de grove motoriek. Aan de fijne motoriek wordt gewerkt d.m.v. knip-, teken-, klei- en plakwerk. 

Groep 3 t/m 8
Taal en lezen
Goed en rijk taalonderwijs is essentieel voor optimale ontwikkelingskansen voor alle leerlingen. Het leren lezen, schrijven, spellen, spreken, luisteren en ontwikkelen van het handschrift zijn belangrijk om mee te kunnen doen in de maatschappij.
In groep 3 is taal en lezen geïntegreerd in de methode Veilig leren lezen. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bieden wij Bouw en Logo3000 aan. Vanaf groep 4 werken we voor taal en spelling met doelen van Snappet. Bij spelling vindt er ook veel oefening op papier plaats. Technisch en begrijpend lezen wordt aangeboden via de methode Blink lezen. De teksten worden in hetzelfde thema aangeboden als waar de leerlingen met wereld oriëntatie mee bezig zijn. Dit maakt dat het leren lezen in een betekenisvolle context wordt aangeboden. 

Rekenen
In groep 3 wordt rekenen aangeboden aan de hand van de methode Pluspunt 4. Vanaf groep 4 werken we met de doelen van Snappet. Nieuwe doelen worden door leerkrachten altijd eerst met concrete materialen aangeboden, zodat de leerlingen zien wat er daadwerkelijk gebeurd bij een berekening. Vervolgens wordt er door de leerkrachten bepaald of de rekenopdrachten eerst op papier, of gelijk in snappet verwerkt worden. De leerlingen maken gebruik van een uitrekenschrift, om berekeningen met meerdere stappen uit te schrijven. 
De rekenlessen worden uitgebreid met spellen van Met Sprongen Vooruit. Automatiseren heeft een belangrijke plaats binnen ons rekenonderwijs en vindt plaats aan de hand van Bareka en het Rekenmuurtje. 

Wereld oriëntatie
Tijdens de lessen wereldoriëntatie werken de kinderen aan geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek. Deze lessen worden aangeboden via de methode Blink geïntegreerd. Deze methode werkt met 5 thema's in een schooljaar. De hele school werkt gezamenlijk aan hetzelfde thema. De groepen 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8 worden geclusteerd. Aan de hand van het thema komen de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek geïntegreerd aan bod. De kinderen werken ieder thema toe naar een eindopdracht. 

Burgerschap
Wij vinden het belangrijk om de sociale en maatscheppelijke competenties van onze leerlingen te ontwikkelen, zodat zij in staat zijn deel uit te maken van de Nederlandse democratische samenleving. Wij zien onze school als een oefenplaats waar leerlingen ontdekken at samenleven zich op allerlei niveau en in allerlei gemeenschappen afspeelt. Ons burgerschapsonderwijs is afgestemd op de leerlingpopulatie. Diversiteit, leren omgaan met en respect hebben voor elkaars normen waarden zijn voor onze school belangrijke aandachtspunten. Ook ouders zijn hierin een belangrijke partner. 
Het oefenen met sociale vaardigheden wordt vanaf groep 1 gedaan met de Kanjermethode. Met de methode Hemel en aarde verkennen kinderen levensvragen en ontdekken ze hun plek in de wereld. Via de methode Blink geïntegreerd worden de burgerschapscompetenties in samenhang aangeboden met de vakken van wereld oriëntatie. 

Naast deze methodes maken wij op school ook plaats voor burgerschap in onze omgeving. Zo worden er met kerst bijvoorbeeld kerstkaarten geschreven aan eenzame ouderen en zetten wij ons geregeld in voor het goede doel. 

Digitale geletterdheid
Digitale geletterdheid is een combinatie van kennis en verschillende vaardigheden om om te kunnen gaan met digitale technologie. Het gaat niet alleen om het gebruik van aparaten, maar ook om het kritisch beoordelen van informatie en het veilig gebruiken van digitale middelen. Aan de hand van de methode Basicly werken wij aan de vier domeinen: digitale informatievaardigheden, edeiawijsheid, praktische ICT-vaardigheden en computational thinking. Basicly biedt een doorlopende leerling van leren programmeren bij de kleuters met een Bee-bot, tot het veilig leren omgaan met digitale systemen en de privacy van zichzelf en de ander. Juf Renée geeft op de vrijdagmiddag de lessen basicly voor groep 3 t/m 8. Ze neemt de leerkrachten van de groep mee in deze methode, zodat deze volgend jaar de lessen zelf kunnen gaan geven. 

Gym en handvaardigheid
Gym en handvaardigheid worden aangeboden door vakleerkrachten in een vaklokaal.